Digitala tjänster som samlar en mängd olika träningsformer och aktörer i ett enda medlemskap är en tydlig trend på den globala träningsmarknaden. I Sverige finns ett par aktörer som kämpar om den svenska träningsmarknaden. Men deras verksamhet blöder stort just nu.
Företag som Bruce, ClassPass och Swiftr vill alla utmana gymmen och erbjuda en form av ”Spotify för träning”. Grundtanken är att du som kund inte ska behöva välja ett specifikt gym eller en enskild träningsform – istället kan du få tillgång till alla på en gång. Bruce, ClassPass och Swiftr äger alltså själva inga gym men de säljer en form av digitalt gymmedlemskap där man som kund får tillgång till alla gym istället för bara ett. På detta vis, kan du som kund välja på ett smörgåsbord av en mängd olika träningsformer.
Men Dagens Industri rapporterar nu att när pandemin slog klorna i marknaden så flydde deras kunder – det har resulterat i stigande förluster, avhoppade investerare och likvidationshot som följd. Nu hoppas bolagen på en ny chans när världen öppnar upp.
I DI kan vi läsa att de senaste 21 månaderna har varit ett stålbad för branschen, och aktörerna kämpar fortfarande med att locka tillbaka kunderna som försvunnit under pandemin. Och nu ställs frågan om detta ”digitala medlemskap till oändligt många gym” någonsin kommer att få fäste i Sverige?
Bruce känner en viss återhämtning
Hos Bruce, som är den största aktören i Sverige sett till antal studios, har kunderna återigen börjat leta sig tillbaka. Men mer ska till innan man når det medlemsantal man hade innan pandemin.
– ”Rushen till gymmen kommer efter augusti och sträcker sig in mot september. I och med att restriktionerna släpptes så sent så missade vi vårt försäljningsfönster. En annan faktor som spelar roll är att folk inte är helt säkra på vad som händer. Kommer det komma en ny våg? Hur mycket kommer man att jobba på kontoret? Generellt är man fortfarande avvaktande”, säger Magnus Elm, vd och medgrundare av Bruce till Dagens Industri.
– ”Vi hade en jättefin tillväxtkurs fram till februari 2020. När pandemin kom var det inte så mycket vi kunde göra, vi hade onlinemedlemskap för klasser hemifrån. I september 2020 insåg vi att vi behövde ta ett kliv ned, och vänta ut pandemin”, fortsätter Magnus Elm.
Bruce redovisade ett minusresultat på nära 13 miljoner kronor.
Swiftr behöll sin omsättning
Konkurrenten Swiftr, med runt 400 anläggningar i Sverige, lyckades trots den hårda prövningen behålla omsättning och resultat på liknande nivåer som året innan. Omsättningen 2020 landar på 3,5 miljoner kronor och förlusten på sista raden växer marginellt till strax över 4 miljoner kronor. Förlusten ligger dock på minus 4 miljoner vilket gjort att kassan förra året krympte rejält, från 6 Mkr till drygt 1 Mkr.
– ”Vi påverkades väldigt mycket av pandemin då det i princip blev omöjligt att träna med de restriktioner som då var”, säger Johanna Sucasas Wictorén, medgrundare på Swiftr till Dagens Industri.
I somras köptes Swiftr upp av träningsprofilen och delägaren Fredrik Paulúns bolag Nutribe vilket innebär att de tidigare investerarna Bonnier, Wellstreet och Cristina Stenbeck lämnar, något som Breakit var först med att rapportera.
ClassPass har utmaningar
Den amerikanska jätten Classpass, med närvaro i 25 länder, klev in i Sverige i och med uppköpet av Fitness Collection. De samlar lite mindre än 150 studios i Sverige, men vill inte uppge hur många medlemmar de har.
När förvärvet genomfördes hösten 2019 var orden att de skulle bli störst i Sverige. Men Dagens Industri rapporterar nu att ClassPass verksamhet har haft problem där tidigare Nordenchefen lämnade bolaget. Sommaren 2020 ansökte bolagets revisor om att lämna sitt uppdrag då de inte kunnat nå Fitness Collections företrädare och då ingen granskning gjorts av det nya året. I början av året nåddes det uppköpta bolaget av ett föreläggande om likvidation, ett direkt hot från Bolagsverket om att upplösa verksamheten. Myndigheten slog ned mot att årsredovisningen och revisionsberättelsen saknades för 2019. Men likvidationshotet ska numera vara avvärjt.
ClassPass köptes under hösten upp av Mindbody, en internationell jätte inom affärs- och bokningssystem.
Gemensamt för Bruce, Swiftr och Classpass är att de tror stenhårt på att den här typen av tjänster – och att de kommer att bli framtidens modell och inte bara ett alternativ för de träningsintresserade. Men än så länge har dessa aktörer mycket att bevisa. De mer traditionella affärsmodellerna som gymmen använder står fortfarande starka.
Fakta om Bruce
Nettoomsättning: 40,1 Mkr (september 2019 till augusti 2020)
Resultat: –12,9 Mkr
Antal kunder: Runt 6 000 (både i Sverige och Norge)
Antal studios: Över 600 (både i Sverige och Norge)
Fakta om Swiftr
Nettoomsättning: 3,5 Mkr (2020)
Resultat: –4,1 Mkr (2020)
Antal kunder: Hemligt, men ”snart tillbaka där vi var innan pandemin”.
Antal studios: Runt 400
Fakta om ClassPass
Nettoomsättning: Hemligt
Resultat: Hemligt
Antal kunder: Hemligt
Antal studios: Strax under 150 st