Krönika Skriven av Patrick Rapp, personlig tränare och ägare av Sport Performance Center i Västerås:
Coronapandemin har verkligen förändrat landskapet för samtliga branscher. I princip samtliga klienter jag tränar har fått sin arbetssituation förändrad på något sätt, från hemarbete till permittering och till och med uppsägning.
För egen del hade vi ett par svettiga veckor då vi inte visste ut eller in med flera avbokningar, jobb för företag som lades på is och tid hemma vid minsta sjukdomskänning. Men likväl som jag och min kollega kände oss osäkra fick vi även incitament till att starta upp nya projekt för att kunna nå ut med vår produkt och serva våra klienter utifrån deras nya livssituation. Vi har bland annat startat webbutik där vi planerar att sälja träningsprogram, kört igång onlinebootcamps, sålt massor av digitala träningsprogram till nya och befintliga kunder och startat upp mer avancerad coachning online. Vi gick från ord till handling snabbt och lyckades utvidga vår verksamhet rejält.
Kreativiteten flödar bland alla kollegor
Vi är så klart långt ifrån ensamma att bredda vår verksamhet på det här sättet, och i samtliga av våra tjänster har vi tagit inspiration från andra aktörer. När jag gjort research inför olika tjänster och samlat inspiration inför kommande projekt har det slagit mig hur mycket kreativitet som flödar i vår bransch. Tränings- och hälsobranschen är verkligen duktig på att vrida och vända på olika koncept, att skapa olika sorters tjänster samt jobba aktivt för att hitta nya kundgrupper. Träning för mammor, träning för seniorer och specialutbildningar inom träning för klimakteriet och träning för ländryggsproblematik, för att nämna några exempel.
Tyvärr är långt ifrån alla som tränar på ett gym, och inte bara för rädslan för att smittas av Covid-19. Utan för att de helt enkelt inte känner sig bekväma eller att det passar dem.
Hur når vi övriga 80% som inte tränar på gym?
Av de senaste siffrorna jag sett har träningsbranschen i Sverige en penetrationsgrad på strax över 20%. Det låter kanske lite, men faktum är att vi ligger högst i Europa. Varför vi gör det är svårt att spekulera i och beror så klart på många olika faktorer. Jag är dock säker på att en av anledningarna är vår kreativitet.
Frågan är naturligtvis hur vi når övriga 80% av Sveriges befolkning? Det är ingen hemlighet att siffrorna som anger vårt mående och grad av hälsa pekar neråt. Det till trots mängden gym i vårt avlånga land.
Jag tolkar det som att vi måste tänka annorlunda än att bara slå upp ett nytt gym för att locka samma målgrupp som övriga gym. Vi måste förstå att det finns plats för en variation av olika aktörer, för det är i slutändan det som kommer locka de som idag inte tränar på gym.
Jag är definitivt inte PTn för alla, men det är inte heller Friskis och Svettis, SATS eller Actic. Om det fanns en aktör som var för alla skulle fler träna på gym idag och vi skulle antagligen inte mötas av dystra siffror kring folkhälsa.
Fortsätt att vrida och vända. Fortsätt att utveckla
Hur gör vi då för att möta utmaningarna vi står inför? Vi fortsätter göra som vi gör, vi fortsätter att bredda vårt utbud, vi fortsätter att bli experter på träning och allt relaterat till träning. Vi fortsätter våga testa nya koncept och tjänster. Vi fortsätter att förstå att vi behöver olika sorters verksamheter, för att människor gillar olika.
För att knyta ihop säcken vill jag avsluta med att säga att om vi lyckas med denna innovationsresa kommer vi som bransch att besegra både pandemi och pågående hälsokris. Vi kommer att öka omsättningen enormt och minska risken att tappa kunder vid liknande svarta svanar. Vi behöver ”bara” hitta nya segment och nya sätt att nå ut till dem. Det kommer att löna sig.