Två av tre onlinehandlande svenskar har hoppat av ett nätköp i betalsteget. Krångel, för lång tid eller oönskade betalsätt anges som de främsta anledningarna.
Svenskarna är kända för att vara så kallade early adopters och var som bekant tidiga ute på nätet för att göra sina inköp. På bara fem år har värdet på näthandeln vuxit med 43 procent, och uppgick förra året till hela 100 miljarder kronor, visar DIBS Payment Services årliga rapport om e-handel. Men enligt deras rapport har även två av tre konsumenter någon gång hoppat av sitt köp i betalsteget, bland annat för att de saknar önskat betalsätt.
Betalningsmodellen är nyckeln
Niclas Winroth, vd och grundare av e-handelsbyrån Beyond Retail, med kunder som Filippa K och Indiska, menar att det är superviktigt att välja rätt betalningsmodell för att lyckas fullt ut med näthandel.
– Betallösningen påverkar hur många av besökarna som konverterar och blir kunder. Saknar din målgrupp ett viktigt betalsätt kommer de att handla någon annanstans. Valet påverkar även din lönsamhet och marginal på varje order eftersom kostnaderna för betalningarna varierar mellan olika lösningar och betalsätt, säger han till Allabolag.se.
Bland Beyond Retails kunder väljer många Klarna checkout, särskilt eftersom betalsättet Klarna faktura är väldigt populärt bland konsumenterna och man som kund även får en smidig kassasida på köpet. Enligt Niclas Winroth tittar internationella e-handlare ofta på aktörer som Adyen, som erbjuder en mängd internationella betalsätt och har en transparent kostnadsmodell vid kortinlösen.
Bland kredit- och betalkortsleverantörerna är Visa den mest använda korttjänsten, följt av Mastercard, visar en tidigare DIBS-rapport för 2016.