Storytelling – att skapa berättelser runt t.ex ditt varumärke eller dina produkter – är en gammal beprövad metod för att nå fram till din målgrupp. Här är tre bra anledningar att använda det.
Vad är storytelling?
Att skapa en berättelse för att på så sätt göra något lättare att komma ihåg är en uråldrig vana bland människor över hela världen. Mycket av det vi idag kallar sagor, fabler, skrönor och så vidare är berättelser som kommit till för att lära ut något, för att tala om att man inte för göra något eller förstås för att underhålla.
Storytelling går alltså ut på att göra en berättelse kring något, en dramatisk beskrivning. Det är vanligt att sådana berättelser innehåller välkända typer – hjälten från enkla omständigheter, skurken som vill förstöra den rådande världsordningen och så vidare – men det kan även vara mycket enkla berättelser om händelser eller saker. Det viktigaste att komma ihåg kring begreppet är att det ska sätta människor i fokus, deras liv och upplevelser.
Människor har lättare för att komma ihåg en berättelse, en story, än enbart rationella argument eller en lista med förklaringar. Och om berättelsen innehåller beskrivningar av hur något luktar, känns att röra vid, ser ut och så vidare aktiveras fler delar av vår hjärna än om den enbart förmedlar ord och fakta. Det är därför berättelser är så effektiva – de gör ett starkare intryck på oss än när vi bara får rationella beskrivningar.
Här är tre anledningar till varför du bör använda storytelling i din kommunikation och marknadsföring
1. Du skapar emotionella band till din målgrupp
Det här är förstås den viktigaste orsaken. Vi människor är inte så rationella som vi gärna vill framställa oss själva som, och vi reagerar starkt på känslomässiga argument. Berättelser om företagets varumärke och produkter ger en emotionell bindning till dem som i slutändan kan väga tungt vid köp. Ett färskt exempel är Nikes kampanjfilm ”Dream Crazy”, som handlar om att utmana och drömma stort. Dessutom har de värvat och adderat fotbollspelaren Colin Kaepernick som blivit utan jobb då inga lag i den amerikanska proffsligan, NFL, vill/vågar signera kontrakt med honom efter att han gått ned på ett knä under den amerikanska nationalsången i protest mot orättvis behandling av svarta landet.
2. Det ger ditt företag en personlighet
Hur ditt företag framstår har egentligen mindre att göra med vad det gör än hur det kommunicerar. Vi talar ofta om tråkiga produkter, men borde tala mer om att företag som bara kommunicerar rationellt blir rätt tråkiga. Genom att våga ta in känslor i ditt varumärke bygger du en personlighet som kan bidra till både positionering och bättre affärer. Ett företag som arbetar extremt framgångsrikt med content marketing och storytelling är Red Bull. För några år sedan genomförde företaget projektet ”Red Bull Stratos”, där en person (Felix Baumgartner) skulle göra ett fallskärmshopp från stratosfären. Storyn bygger vidare på Red Bulls image om att pusha gränser, vara banbrytande och göra sådant som andra bara kan drömma om – ”Red Bull ger dig viiingar”… Självklart är Felix Baumgartner Österrikare, för att ytterligare betona företages nationella ursprung. Eventet livesändes på YouTube och slog alla rekord för livestreams på kanalen.
3. Du kan skapa rikare innehåll
Genom att använda storytelling kring ditt företag och det ni gör får du tillgång till ett större antal vinklar och teman som du kan göra innehåll kring. Du kan lyfta fram människor i företaget (även kunder/medlemmar), viktiga händelser och platser på ett helt annat sätt än om du enbart gör produktrelaterat eller säljstödjande material. Dessutom blir ditt innehåll mer äkta genom att du faktiskt utgår från vad som finns inom företaget, och inte plockar upp en trend eller annat som egentligen inte har så mycket med er att göra. Nedan ett inspirerande exempel från den amerikanska träningskedjan Equinox, som lyfter fram sina medlemmar i cancer-kampanjen #ThisIsMyBattleCry
5 tips för bra storytelling
- Sikta på att utbilda, underhålla och inspirera.
- Hitta ett gemensamt intresse med din målgrupp och bjud på värdefullt innehåll.
- Fokusera på flera olika medier för en dynamisk och ”rikare” användarupplevelse.
- “Tvinga” inte din publik att köpa en produkt eller tjänst.
- Uppmuntra människor utanför ditt företag att att berätta dina historier.
Att publicera innehåll är förstås inte synonymt med att berätta en bra historia. Här är några fallgropar att hålla sig undan från:
1. Me, myself and I
Historier som främst refererar till det egna varumärket, talar gott om er själva eller presenterar era produkter eller tjänster är inte storytelling. Satsa i stället på att utbilda eller underhålla mottagaren.
2. Text, text, text
För ett par år sedan kunde du publicera ett välskrivet blogginlägg och få uppmärksamhet enbart genom det skrivna ordet.
Vi blir bombarderade av budskap varje dag, så om du vill att just ert innehåll ska nå fram så måste det paketeras på rätt sätt. En riktigt bra historia ska förmedlas med hjälp av riktigt bra design. Bra bilder och, helst, film är king!
3. Slutklämsreklamen
Det är mänskligt att vilja marknadsföra er själva i slutet av en grym storytelling-produktion, men försök att kämpa emot den känslan. Det finns klart mer eleganta sätt att infoga en call-to-action i er storytelling.
4. Skryt
Istället för att bara prata om vad ni själva gör, lyft in externa ambassadörer som för er talan. Det kan vara såväl kunder, anställda (PT:s, gruppinstruktörer etc) eller ambassadörer. Det här externa perspektivet kommer att göra dina berättelser mer intressanta och delbara.