Nyligen lanserade Nike sin senaste modell, ”Nike Epic React” (världens kanske mest stötdämpande sko?).
Men det är inte själva skon vi är mest intresserade av, utan snarare hur lanseringen gick till. I samband med lanseringar av nya produkter gör nästan alla företag PR-events för media och influencers. Nike är självklart i en klass för sig när det kommer till lanseringar och den här typen av evenemang.
I NYC bjöd de in ett gäng tunga influencers som välkomnades av en vägg full av hyllor med skor på. På varje hylla stod det ett ex av nya skon, självklart i rätt storlek, och på kanten av hyllan personens namn. Inte nog med att de fick skor, även en väska innehållandes en full outfit inkl. underkläder och strumpor ingick i paketet. Väl ombytta och klara fick de springa en lekfull hinderbana. Perfekt content för alla influencers att filma, fota och skriva om för att sedan distribuera via sina egna mediekanaler.
Ok, pressevent är en sak, men vad gör man för ”vanliga konsumenter”? Hur ska de lockas till butikerna? Det är ingen hemlighet att ”retail”, dvs. butiksnäringen, har det jobbigt just nu. Vi handlar mer och mer online och butiker runt om i världen stänger på löpande band. Vad krävs det av butiksägarna för att fortsättningsvis få behålla sin attraktiva position som den självklara shoppingpunkten? Innovation!
Wieden + Kennedy och Nike har lekt runt, bokstavligen, med gamification sedan minst 2002 och den senaste insatsen i kinesiska butiker tar det till nästa nivå. Det är en del av en bredare insats från många återförsäljare att utnyttja lekfull tech som VR för att locka kunder.
”Konsumenterna letar efter mer upplevelsebaserad shopping och gamification har visat sig vara ett effektivt verktyg för att locka och behålla kunder. Vi kan förvänta oss att fler återförsäljare experimenterar och utvecklar VR-shoppinglösningar under 2018″
– Deborah Weinswig, VD för Coresight Research
NIKE China och Wieden + Kennedy Shanghai, en av världens hetaste reklambyråer, teamade ihop sig för att producera ett tre minuters spel som gör det möjligt för kunderna att prova Nikes Epic React-skor på löpband i butikerna i Shanghai, Beijing, Guangzhou och Chengdu. Kunderna som provade skorna skapade en avatar för att navigera i en virtuell värld som heter Reactland, där kunde de studsa på moln, springa på hustak, stöta på pandabjörnar och grodor bland mycket annat skoj (och märkligt). Samtidigt fick de möjligheten att dela 10 sekunder av sin upplevelse på sociala medier.
I Chicago gick Nike steget längre och skapade även ett boutique gym á la Barry´s Bootcamp i anslutning till den maxade pop up-butiken.
Slutsats: Innovate or die?