Sökordsoptimering – Branding får en betydande roll för SEO

SEO-pionjär och Moz grundaren Rand Fishkin fick frågan om framtiden för sökordsoptimering (SEO) och hur Growth Hackers och andra med yrken på marknadsavdelningen bör anpassa sig till nuvarande och kommande förändringar hos Google. Rand säger att SEO har förändrats så att det traditionella SEO-fokuset på generiska relaterade sökord för produkter och tjänster blir föråldrat på grund av hur Google nu visar sökresultat.

SEO står för sökmotoroptimering på svenska och är ett stort ämne om hur du rankar och får en positionering av en hemsida på sökmotorer som t.ex. Google, Bing eller Yahoo.

Rand Fishkin

Key take-aways från Rands tankar om det förändrade SEO-landskapet:

Problem som Rand pratar om på SEO-scenen där mängden möjligheter i SEO minskar på grund av att Google tar bort många av klicken och försöker lösa sökfrågor innan den som söker klickar. Det betyder att du inte har lika mycket möjlighet att tjäna sökklick från den här sökmotorn längre.

“Branded Search”

Hur kan vi övervinna problemet? Jag tror att svaret i SEO är ganska tydligt, det enda som Google inte tar bort från oss är varumärkesök. Om någon söker efter Megapixel eller North Face, är det en sökare som säger att Google ska ta mig till denna företags hemsida. Det är en väldigt mycket kraftfull obestridlig signal att den som söker vill nå din webbplats. Du får 90% + klickfrekvenser i regel på dessa typer av sökfrågor.

Om du kan öka antalet personer som söker på ditt varumärke istället för att dra en mindre och mindre procentandel av personerna som söker utomhusjackor, eftersom Google placerar alla dessa annonser ovanför de organiska resultaten och försöker säga att de här är de bästa utomhusjackorna och leverera ett omedelbart svar. Därför är det en betydligt större vinst att lyckas öka antalet sökningar på ditt varumärke.

Kombinera klassisk SEO med nya saker

Jag mig att marknadschefer och marknadsavdelningar kommer producera en kombination av klassiska SEO-insatser och insatser som främjar varumärkes sök. Hur rankar vi? Hur ser vi till att vår webbplats är tekniskt optimerad? Hur ser vi till att vi gör bra sökords-research och sökordsinriktning? Hur skapar vi bra innehåll kring alla dessa saker och löser sökarnas problem med kreativitet som drar uppmärksamhet och ögonens intresse. Framtidens stora varumärken kommer byggas på stora berättelser och det är traditionellt sätt en stor svaghet på SEO-scenen.

10 tips som förbättrar din SEO

  1. TITEL. Något av de absolut viktigaste när det kommer till SEO är ha en bra titel på hemsidan eller undersidan. Exempelvis om du säljer fruktkorgar bör titeln på hemsidan t.ex. vara ”Köpa fruktkorgar till företag – Företaget AB”. Titeln står för en stor del av sökoptimeringen och bör vara så relevant som möjligt för innehållet på hemsidan. Detta gäller även alla undersidor som finns på en hemsida
  2. RUBRIKER. Bra innehåll i form av rubriker är ett måste. Dela gärna upp det i olika sektioner så att det blir lättläsligt. Varje sida ska ha en H1 rubrik (alltid bara en sådan per sida) samt flera H2 och H3.
  3. INNEHÅLL. En riktigt bra hemsida har relevant och bra text där fokus inte bara ligger på en säljande text utan också en välskriven och informationsrik text. Exempel på detta kan vara att just en undersida om fruktkorgar har med ordet ”fruktkorgar” ett antal gånger på den undersidan och gärna med olika böjningar och närliggande ord.
  4.  URL. En ren och kort url. Har du någon gång kommit in på en hemsida och så ser du t.ex. detta i URL fäletet ”minhemsida.se/?p=2362”. Det är en dålig url struktur. En bra struktur hade t.ex. varit ”minhemsida.se/fruktkorgar/”. Att ha en bra url struktur är väldigt viktigt när det kommer till sökmotoroptimering.
  5. META TEXT. Att ha en bra Meta text hjälper dina besökare att välja dig. Förr så var denna text viktigare men har tappat i värde de senaste åren allt eftersom Google blivit bättre och uppdaterats. Men det är fortfarande en viktig del i hur du uppfattas av dina besökare och kunder. Skriv därför en relevant och säljande text som fångar intresset för dina kunder. Exempel på detta är: ”Köp fruktkorgar online i Sveriges bästa fruktbutik på nätet. Leverans samma dag och prisgaranti.” Försök att använda maximalt 160 bokstäver då längre än detta så klipper Google av den.
  6. LÄNKAR. Länkar till och från en hemsida betyder mycket. Att byta länkar med bloggare, andra hemsidor inom samma bransch kan göra så att du klättrar på Google. Även dina egna länkar på hemsidan bör vara relevanta och spegla ditt innehåll som exempel: Om en länk ska gå till fruktkorgar bör texten på länken vara ”Visa alla fruktkorgar” där html-koden blir <a href=”http://www.mittföretag.se/fruktkorgar/”>Visa alla fruktkorgar</a>.
  7. BILDER. Att döpa bilder korrekt och inte glömma att få med ALT taggen. En ALT tagg är en sorts informationsruta där man kan beskriva vad som är på bilden. Skulle jag ha en bild fruktkorgar skulle ALT taggen bli ”Våra fruktkorgar”. Om det var en bild på personalen på företaget skulle det bli ”Personalstyrkan på mittföretag AB”. Att döpa bilder korrekt och lägga in en bra ALT tagg optimerar din SEO.
  8. SAJTKARTA. En sajtkarta eller webbkarta som de heter är en fil i XML format som visar din struktur på hemsidan. Detta är en fil som bör finnas på varje hemsida då den används av Googles robotar som analyserar hemsidan för att hitta ditt innehåll.
  9. MOBILANPASSA. För inte allt för länge sen så gick Google själva ut och sa att de kommer ranka hemsidor som är mobilanpassade bättre än de som inte var det. Om det stämmer eller inte spelar ingen roll då det är bevisat att hemsidor som är mobilanpassade klarar sig bättre än de som inte är det. Då surfandet via mobiler och surfplattor har exploderat så är en mobilanpassad hemsida något att alltid satsa på.
  10. DUPLICERA. Har du någon gång hört ordet Duplicerat innehållet? Inte. Det är om innehållet i form av text, rubriker och annat finns på flera ställen. Kanske på flera ställen på din hemsida eller flera ställen på internet. Hur som helst så är det inte bra för din sökmotoroptimering. De bästa är att kontrollera detta, antingen med program och sen manuellt så att de kan rättas till. Skriver man allt innehåll från grunden och inte kopierar är det bästa sättet att undvika dubbletter när det kommer till innehåll på hemsidan.