Digital transformation – tips för dig som jobbar som tränare

0
515
Bildkälla: Harper's Bazar

“Online coaching”, “Online personal trainer”, “Remote personal training”, “Digital personal trainer”, “Remote individualized training” och “Mobile training” är alla begrepp som många av oss som jobbar som tränare har sett eller hört någon gång, någon stans. Men vad innebär dem egentligen?

En sak har alla gemensamt, de relaterar till någon form av teknisk uppkopplad lösning, en digital plattform. Den ska underlätta vårt jobb genom att spara tid, göra oss relevanta i den digitala och mobila världen vi verkar i, lagra information och göra den lättillgänglig och enkel att dela med våra kunder. Den ska också göra det enkelt för oss att kommunicera med våra kunder på deras egna villkor.

Frågan är inte OM dessa tekniska lösningar fungerar eller inte. Snarare handlar det om att den tekniska utvecklingen går “för snabbt” och att det finns för många olika alternativ att välja mellan. Detta sammantaget lämnar många av oss paralyserade och oförmögna att sortera och ta rationella beslut.

Nya affärsmodeller ser dagens ljus

Att jobba som personlig tränare är ett hett debatterat ämne just nu. Det finns några få “experter” i branschen som har tagit på sig ansvaret att antingen dissa eller hissa PT-verksamhet utifrån lönsamhetsaspekten. Jag lämnar den debatten här och nu för att istället fokusera på dig som är verksam tränare, dela med mig av mina egna erfarenheter och vad jag anser är intressant utifrån branschutvecklingen och trender.

Bildkälla: cyara.com

Många kunder, iallafall de som har råd, kommer fortfarande vilja träffa dig personligen någon gång per vecka eller månad. Detta bygger på relationen du har byggt till dina kunder, den personliga timmen ger din kund så pass mycket mervärde att det är värt att betala mellan 500-900 kr för. Check! Dock är det få som kommer att ta sig råd att träffa dig så pass ofta att du snabbt kan fylla din kalender 9-17 med kunder back-to-back. Dessutom vet vi ju att nyckeln för att våra kunder ska nå sina mål ligger i det de gör när de inte träffar oss personligen. Kan vi styra det, och vill kunderna att vi ska styra det? Svaret på båda frågorna är JA!

Genom att använda digitala verktyg kan du skapa en inkomstkälla som bygger på en “prenumerationstjänst”. D.v.s. kunder betalar en viss summa per månad, vecka eller år för att du som tränare ska ta full kontroll över deras fysiska aktivitet, inte bara när de träffar dig personligen. Priset de betalar för prenumerationstjänsten ligger på ett marknadspris per månad som motsvarar ungefär en timme personligt möte. Tiden det tar för dig att “programmera” en hel månad för din kund bör landa på under en timme per kund (när du har blivit vass på att använda systemet). Du känner din kund vid det här laget, du vet vad hen behärskar och inte, vad hen har för mål och ni kan interagera genom verktygen för att följa upp både helheten och enskilda träningspass.

Bildkälla: thefitbot.com

Ett verktyg eller plattform som jag själv använder och specifikt pratar om är Fitbot(Jag vill tillägga att jag inte på något sätt är sponsrad eller har andra intressen i företaget)Innan jag bestämde mig för att använda den här plattformen gjorde jag noggrann research och kom fram till att det passar mig och mina behov.

Jag hade dessutom tur, Fitbot tillhandahåller fantastisk bra kundservice. Bara faktumet att grundaren själv, Casey Jenks, bokade ett 15 min Skypemöte med mig för att starta igång var guld värt. Det finns en mängd olika digitala plattformar som fungerar på liknande sätt, oavsett vilken du bestämmer dig för att använda är det affärsmodellen du ska fokusera på, det är den som är intressant. Fitbot har nyligen gjort en kort och väldigt bra video som förklarar exakt det jag pratar om.

Personligen körde jag fem kunder under ca sex månader med goda resultat. De flesta av mina kunder var företagskunder och därav var jag lite mer kreativ gällande affärsmodellen, men principen var snarlik. Jag bestämde mig för att testa eftersom jag var nyfiken på om det verkligen fungerar. Min roll i träningsbranschen har blivit väldigt bred genom åren, det är självvalt. För mig är det viktigt att jag praktiserar det jag predikar om och redan från start var det tydligt att testet skulle pågå under en begränsad period.

Bildkälla: electronicsofthings.com

När jag coachade mina kunder “remote” fick jag massor av information via plattformen som är värdefull för mig som tränare, tidsresultat, antal genomförda repetitioner, belastning och även feedback på hur passen kändes. Vi kunde interagera direkt i systemet genom att ställa frågor och ge svar. Kanon! Men jag saknade något, hur är det med intensiteten, sömn och fysisk aktivitet utöver själva träningspassen? Enkelt fixat, jag kopplade på ytterligare ett element, ett puls -och aktivitetsbaserat system, wearable tech. I det här specifika fallet använde mina kunder pulsklockor och band från Polar (Här är jag “bias” eftersom jag jobbar för Polar som ambassadör). Egentligen spelar det ingen roll vilket system eller märke din kund väljer att använda så länge du på ett enkelt sätt kan få tillgång till datan. Kan dock vara knepigt att i grunden använda en plattform för träningsprogrammering som inte stöttar system från tredje part, här rekommenderar jag verkligen en plattform med öppen API och som förhoppningsvis redan från början är anpassad för att samla in data från s.k. “health trackers”.

Bildkälla: Polar

Jag körde dubbla system, inte optimalt i början men jag blev snart varm i kläderna och hittade ett arbetsflöde som fungerade bra. Resultaten förbättrades och jag “ägde” mina kunder 24/7/365. Vi kommunicerade snabbt och effektivt och de blev själva snabbt vana att använda systemen. De blev mer intresserade av hur de åt och började bl.a. själva be om att få förslag på vad de skulle göra under sina vilodagar. Ja, t.o.m. semesterdagar ville vissa få förslag på.

 

Slutligen vill jag understryka att det inte är systemen som kommer att göra dig framgångsrik och relevant som tränare. Det är din implementering som är det absolut viktigaste. Bara för att det finns bra digitala system innebär det inte att de kommer att göra jobbet åt dig. Våga testa, utvärdera och var beredd på snabba förändringar om det inte funkar. “FAIL QUICKLY”.

Här är en lista på “mjukvara för tränare” som kan vara värd att kika igenom: