Det är den tiden på året då trendspaningarna står som spön i backen och vi på Sweaty Business har som ambition att fånga upp en del av spaningarna. I denna artikel täcker vi ACSM:s (American College of Sports Medicine) årliga träningstrendspaning.
Varje år sedan 2007 publicerar ACSM resultaten av ”Worldwide Survey of Fitness Trends”, en omfattande undersökning som involverar tusentals fitness- och friskvårdspersonaltränings- och hälsoproffs, fysiologer , medicinsk personal och gymägare. Rapporten syftar till att bevaka, bedöma, förutsäga och presentera nya tränings- och hälsotrender som påverkar utvecklingen av branschen.
De tio hetaste trenderna:
1: Bärbar teknologi (Wearables)
Bärbar teknologi inkluderar aktivitetsmätare, smarta klockor, pulsmätare och GPS-enheter och mycket mer. Bärbar teknologi har varit trend nummer ett nästan varje år sedan den introducerades i undersökningen 2016. Nya innovationer inkluderar blodtryck, syremättnad, kroppstemperatur, andningsfrekvens och elektrokardiogram (EKG). Apple lanserade tidigare i år sin nya värstingmodell – Apple Watch Ultra – som är späckad med funktioner. Google-ägda Fitbit lanserade i höstas ett helt batteri av nyheter/uppdateringar.
En annan megatrend som går hand i hand med den digitala revolutionen är personalisering. Vi förväntar oss personliga produkter och tjänster i alla aspekter av vårt liv: tänk Netflix, Amazon och alla de andra företagen som kommer ihåg dig och dina preferenser vid varje besök. Träning är inte annorlunda, och den goda nyheten är att – tack vare den allt mer växande skaran av uppkopplad träningsutrustning, träningsappar, smartphones och bärbar teknik som vi har med oss mer eller mindre dygnet runt – skapas det massvis av data. Oavsett om vi är i gymmet, tränar hemma eller deltar i utomhusaktiviteter, erbjuder utrustningen eller enheterna vi bär på oss en helt personlig upplevelse utifrån våra passioner, mål och ambitioner.
En McKinsey–rapport berättar att 71 procent av kunderna förväntar sig personliga interaktioner med företag och att 76 procent blir frustrerade när detta inte händer. McKinsey fann också att människor är mer villiga att dela sin data än någonsin tidigare.
2: Styrketräning med fria vikter
Styrketräning är utan tvekan en väldigt het konsumenttrend och den fick förbättrade sig två placeringar jämfört med 2022 års ranking. Den här kategorin inkluderar användning av exempelvis skivstänger, hantlar och/eller kettlebells.
Styrketräning landade på nummer ett över mest bokade träningskategori i ClassPass summering av träningsåret 2022.
3: Kroppsviktsträning
Kroppsviktsträning använder minimalt med utrustning och utrymme, vilket gör det till ett billigt och funktionellt sätt att träna. Under det senaste årtiondet har träningsformen blivit allt mer populärt även på gym. Läs gärna om vårt besök hos Trainics i Stockholm.
4: Träning för äldre vuxna
Detta är en trend som betonar och tillgodoser träningsbehoven hos ”baby boomern” (födda efter andra världskriget, 40-50-talen) och äldre generationer av seniorer. Människor lever längre, arbetar längre och vill förbli friska och fysiskt aktiva under hela livet. Baby boomarna (och äldre generationer) har i inte sällan mer disponibelt kapital än yngre generationer och gym har en stor möjlighet att dra nytta av denna växande marknad. Att anpassa atmosfären (inklusive ljus och typ av musik), för att vara mer inbjudande till denna målgrupp, är en framgångsnyckel för de som lyckas med koncept för målgruppen.
5: Funktionell träning
Träning för att förbättra balans, koordination, funktionell styrka och uthållighet för att förbättra livskvaliteten i vardagen.
6: Utomhusaktiviteter
Dessa aktiviteter ökade dramatiskt under pandemin och appar för att mäta utomhusaktiviteter fullkompligt exploderade. Strava fördubblade exempelvis sin användarbas under två pandemiår och nådde över milstolpen 100 miljoner användare. Löpning, cykling, promenader, hiking, stand up paddling, kajakpaddling och mountainbike är alla exempel på populära utomhusaktiviteter.
7: High-Intensity Interval Training (HIIT)
Träning som innehåller upprepade omgångar av högintensiv träning (>80 % maxpuls), kombinerat med viloperioder på låg- eller mediumintensitet. Högintensiv intervallträning kan tillämpas på en mängd olika träningsformer. I det här segmentet hittar man exempelvis olika boutiquestudio-format (exempelvis SATS HIIT Zone, F45 eller Ignite), Crossfit med flera.
8: Träning för viktminskning
Förmodligen bland annat drivet utav av pandemin, med tillhörande karantäner/restriktioner och medföljande viktökningar, har denna kategori återigen tagit plats på topp tio-listan. Att hålla en hälsosam kost och hålla sig aktiv är avgörande faktorer för framgångsrik och hållbar viktminskning.
9: Kvalificerad personal
I dagens post-covid-ssamhälle har träning, hälsa och välbefinnande blivit centrala prioriteringar för många människor. I linje med detta söker människor efter kvalitet och professionella tjänster. I Europa arbetar branschorganisationen EuropeActive aktivt med bidra till att höja kompetensnivån och professionalismen i branschen. Lyssna gärna på Sweaty Business-poddavsnittet med EuropeActives CEO Andreas Paulsen där han lyfter dessa frågor.
10: Personlig träning
Träning med personlig tränare fortsätter att vara en stark trend och tjänsterna blir allt mer tillgängliga online, på gym i hemmet och på arbetsplatser.
Sweaty Business spaningar inför 2023
Lyssna på våra egna spaningar i Sweaty Business podcast #115